Orderfraude.

Beste buurtbewoners,

Onlangs is één van onze buurtbewoners het slachtoffer geworden van “orderfraude” of “postpakketfraude”. Dit houdt in dat iemand iets bestelt op naam van iemand anders, u dus, met de mogelijkheid van achteraf betalen. De dader onderschept het pakket of laat het bezorgen op een ander adres wat tijdelijk niet bewoond is of op het postNL punt. Dit is vrij eenvoudig, want als het pakket onderweg is krijgt de dader een berichtje op zijn of haar mobiele telefoon en kan het dan dmv van “track en tracé” een “niet thuis” berichtje het laten re-routen.

Lang na dat dit alles is geschied maakt u voor het eerst kennis met “uw bestelling” dmv een LAATSTE AANMANING.

Raak niet in paniek, maar neem contact op met het bedrijf waar u de spullen besteld zou hebben.

In het geval van onze buurtbewoner ging het om het, volkomen legitieme, bedrijf ABOUT YOU. Dit bedrijf heeft de bestelgegevens met de betreffende persoon doorgenomen en kwam al snel tot de conclusie dat het hier ging om een gevalletje “orderfraude”. De aanmaning werd per direct stop gezet en het bedrijf heeft net als de gedupeerde bewoner aangifte gedaan bij de politie. Tot voor kort had de politieambtenaar die de aangifte opnam nog nooit van ABOUT YOU gehoord, maar daar is de laatste maanden verandering in gekomen.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/postpakketfraude-na-verhuizing-zo-werkt-het-radar-checkt